hehe

Monday, December 7, 2009

Debat Diraja: Untuk Raja-Raja Menunjuk Kuasa.


eleh.
dah kalah banyak bunyi.
orang kalah memang mcm tu.
mane puas hati.

.............................................................................

usul : Poligami Perlu Disokong.

kerana suami cari pelacur ketika isteri sakit.
kerana seks baik untuk kesihatan.
kerana M. Rajoli astis yang berjaya disebabkan ada dua bini.
kerana Akhil Hay berjaya dengan berbinikan Waheeda Wasini.

.............................................................................

aku pendebat, kau pun pendebat.
aku boleh tahu bila akan kalah dan kau pun mesti boleh tahu, kerana kita dua2 pendebat.
sebab perlawanan itu terlalu jelas untuk kau kaburkan, walaupun kau pendebat.
aku boleh terima kekalahan yang adil, kerana aku juga pendebat.

come on.
jangan jadi bodoh dan memperbodohkan orang lain.
jangan rasa puas bila kau sekat jalan orang lain.
jangan rasa bangga sebab kini kau berhak tentukan keputusan, sedangkan aku masih berdebat.
ia hanya akan menampakkan kau seorang bodoh yang berlagak pandai.
patutlah kau tak ke mana.

..........................................................................

tahniah tuan rumah atas pengajuran yang memalukan.
sebab hulubalang berlagak raja.
sembangnya macam sudah ditawan seluruh kota.
negara sendiri, tapi orang lain yang jaga.

tahniah juga kepada para penjajah dan raja-raja yang lainnya.
usaha jajahan anda berjaya.
mudah sahaja usahanya, kerana kota kami tiada pagar dan tiada pendekar.
pijak dan ludahlah kota paling tua ini.
sebab hulubalang perasan raja itu memang layak dipijak dan diludah.

tapi ingat.
walaupun kota tua ini tiada pendekar, tidak beraja, cuma ada hulubalang perasan raja, kota tua ini masih ada rakyat jelatanya.

masih ada daulatnya.
masih percaya pada tuhan dan agamanya.
masih punya tangan untuk ditadah.

moga langit kembali cerah.
amin.







20 comments:

b!b said...

xpe john
korang tetap terbaekkk!!

cucunenekkebayan said...

dah kalah tu, maksudnya, tak terbaik la tu..huhu

Anonymous said...

eniq disini :
ok ak mcm semangat nak dgr cte ko.
mcm da terbyg2 gaya cte ko dgn nada marah itu..

cucunenekkebayan said...

eniq: haha. nnt aku citer kat ko. ko pilih nak gaya penceritaan yang mcm mane. mak cik, pondan, atau gaya M.Rajoli mengamuk?

Kahuna said...

babi aku curiga. ko kalo nak citer, citer la kasi habis. letak nama, tempat, tarikh dan kejadian dari a sampai z. raja, hulubalang, penjajah sume ni aku tak paham. maklumla, aku kan orang france. hakhakhak...

Anonymous said...

hahaha.
ak pun sama ngan eniq!!!
nak naek sem ak nak dgr cita ko!!!
mesti berapi2... hahaha

cucunenekkebayan said...

kahuna: bahaya letak nama sebenar ni. sebab diorang akan balas dendam kalo jd hakim next match aku nnt. ni la debat IPT. kalo ko jd hakim, ko berkuasa gila. padahal, bile berdebat, sampah je.

anonymous( tikah kot): nnt aku citer sampai terbakar.

cerimanis said...

wei pe jd...kalah ke~~~
hohohohoho

cucunenekkebayan said...

ceri: kalah. sialan tul.

Anonymous said...

tu ar kan..dunia debat ipt..
bile mereka ada kuasa tentukan keputusan.
xpe john,di mata aku ko tetap trbaik..
ms aku mula2 bljr debat sllu je ko jd cnth.
nti bila ko dh leh jd hakim,jgn wat cmtu plak..ahakz!

>>pendebat ipt gak,tp xterer mcm ko<<

cerimanis said...

hohohoho...
xleh nk kte po2 la...
dh kalah...
ckap pe pon kalah jgak kan~~`

cucunenekkebayan said...

anonymous: haha. jgn amik aku sebagai contoh ko. ramai lg yg lebih bagus. aku takkan jd hakim sbb aku sedar diri tak layak. skang ni, trendnya, kalo kita dulu2 simpanan atau penonton, atau cukup sekadar peserta debat astar, kita dah layak jd hakim sidang atas2. yg bagus2 mcm otel,abg ali, abg zizul, abg hasril, abg farizal n lain2 jd hakim sidang 30 ke atas je la..sebab hakim debat ni di control oleh orang2 tertentu..

cucunenekkebayan said...

ceri: betol jugak. tp, dah lame aku pendam nk ckp.

Aliashim Albani said...

Ermm... Memang sy setuju. Debat itu agak subjektif dan kadang2 pasukan yang kita anggap lemah akan menang. Namun, kadang2 kita perlu redha dengan kputusan kerana kita perlu hormat kepada hakim yang mengadili kita..

Bukan semua hakim mempunyai persepsi mereka sendiri dan pilih kasih. Ada juga hakim yang baik dan mempunyai kredibiliti.

Hakim yang dulunya pendebat hebat bukanlah menjadi ukuran kelayakan sebagai seorang hakim. Cukup mempunyai pengalaman dan telus dalam pengadilan dapat menjadikan seseorang itu hakim yang layak.

Sebagai seorang pendebat, kadang2 kita perlu sedar, kita bukan selamanya diatas. Bayangkan pasukan lain yang telah membuat pelbagai kaedah untuk improve pasukan namun sering gagal membolosi benteng suku apatah lagi separuh dan akhir.

Mungkin sudah tiba masanya pihak tertentu supaya merombak sistem kehakiman debat. Jangan sampai Debat dianggap sebagai sebuah pertandingan yang sia-sia dan tidak serius dek kerana hakim-hakim yang dipertanggungjawabkan gagal melaksanakannya dngn sempurna.

P/S : Pesal aku meraban ni?? Hahaha

cerimanis said...

2 la kwan emy pon ckp...dieorg selalu kne bias2 nie....

sbb dieorg U kecik lg la org lekeh~~`xpatut btol...
knpe judge die ambik bdak debat jgak...xde org laen ke....mcm prof mne2 ke...dr mne2 ke...org y mcm tue2 skit!!

Anonymous said...

eniq disini lagi :
boleh tak ko cerita time mkn ckt nnt?sedapppnyyeeee...

cucunenekkebayan said...

aliashim:

"Namun, kadang2 kita perlu redha dengan kputusan kerana kita perlu hormat kepada hakim yang mengadili kita.."

haha. mcm mane nak hormat, kalo perangai mcm hampeh? respect is earned.

Anonymous said...

Ye, pendebat yg hebat bukan lah ukuran utk mnjadi seorg hakim. Tp ingt, seseorg hkm itu perlu lh berkualiti. Dh klu awl2 xhebat, betkualiti kah?? Ouh! Yg xberkualiti ni kne letak sidang ats2 sbb dorg sangap xpernh on stage mungkin?


WQb6838

aliasyraf said...

guru terbaik biasanya diberi tugas untuk mendidik kelas yang paling belakang...

....

maka, untuk sidang paling belakang?

cucunenekkebayan said...

ali: dalam debat terbalik.