hehe

Tuesday, December 29, 2009

peguam.

waktu aku kecik dulu, aku banyak cakap.
suka sangat bercakap.
ade je benda nak cakap.
sampai aku letih dan rimas dengan perangai sendiri.
aku main cakap je ape aku rase nak cakap.
maklumlah, budak-budak.

pakcik-pakcik dan makcik-makcik ramai yang kata aku boleh dan layak menjadi peguam bila besar nanti.

................................................................................

aku sudah besar dan tidak pun menjadi seorang peguam dan aku sangat bersyukur.
sebab ramai (walaubagaimanapun, bukan semua) peguam di Malaysia dan pertubuhan mereka adalah sangat bodoh, menjengkelkan dan menjijikkan.

disebabkan mereka selalu ingat merekalah yang pandai bercakap, mereka akan selalu membangkang.
sebab, kalau mereka menyokong, mereka hanya perlu kata "saya sokong" dan tidak menampakkan mereka hebat.
namun, sekiranya mereka membangkang, pasti akan ada hujah sokongan dan ia pasti menampakkan kehebatan mereka yang banyak membaca ini.

apa sahaja yang dibuat akan dibangkang.
terbaru, pasal siasatan SPRM selepas waktu bekerja.
terlalu jelas motif bangkangan yang berkepentingan ini.
apa sahaja akan dibangkang, sebab itu ramai peguam adalah ahli parti pembangkang.
memang tipikal pembangkang di Malaysia begini.

...............................................................................

sebenarnya, ciri-ciri seorang peguam begini sudah boleh dilihat ketika mereka belajar di universiti lagi.
mereka akan sedaya upaya menunjukkan 'kebolehan' bercakap ini di mana-mana.
lebih-lebih lagi di hadapan pelajar fakulti lain ketika kelas-kelas luar fakulti undang-undang.
apa yang pensyarah cakap, akan dibangkang oleh pelajar undang-undang ini.

cara pakai dan hidup pelajar undang-undang di universiti pun berbeza dan boleh dikenali dari jauh.
seksi, rambut warna-warni, perempuannya merokok dan kaki mabuk.
sedaya-upaya mereka cuba untuk tunjukkan yang fikiran mereka adalah bebas dan bersih daripada pengaruh luar demi menjaga kesucian undang-undang yang adil itu.

sampaikan, kewujudan tandas dua gender (pondan) diperjuangkan oleh sekumpulan pelajar undang-undang di sebuah universiti tersohor di ibu kota.

...............................................................................

mari kita sama-sama bar itu Bar Council.




Friday, December 25, 2009

ca ya nun alif.


Ong Siang Ying,
kenapa la bangsat sungguh perangai kau ha?
kenapa kau suka wat perkara yang siang-siang lagi kau tau orang akan marah?

kenapa kau membabikan kami yang tidak pernah makan binatang itu?
malah sentuh pun jijik.

dah bagi duk universiti pun kau bising.
tak bagi kang, kate kene tindas.
sangat 'ong' la kau terpilih dapat masuk IPTA itu.
kini ramai bangsa aku pun tak dapat masuk sebab nak bagi kau tempat duduk.

itu sebab aku cakap, kemahuan untuk perpaduan ini hanyalah mimpi orang melayu!

ingat,
falsafah Yin (Ying) dan Yang menuntut keseimbangan dan toleransi.
bila kami dah bagi dengan hati terbuka, kau terimalah dengan penuh kesyukuran.
jangan digigit tangan yang memberi ini.
kelak akan kupanggil kau, BABI.
babi.

p/s: kau ni cakap bahasa melayu hancur. nak cakap bahasa inggeris pun berterabur. gi balik tanah besar china je la.



Wednesday, December 23, 2009

BANGSA BANGGA

sampai bila,
kau nak pertikaikan pasal masjid, pasal azan, pasal 'ketuanan', pasal kandang babi dan pasal macam-macam perkara yang terang-terang boleh mencari pasal?

sampai bila,
kau nak cakap hanya bangsa kaulah saja yang memajukan ekonomi Malaysia?
bangsa lain ni hanya petani.

bila pulak la petani ni nak berani bertani sendiri?
dan sampai bila la petani ni nak terus bertani?

sampai bila pula,
kau nak gunakan hujah yang bangsa kau ditindas, hidup dalam kemiskinan dan sebab itu kau memberontak?

sampai bila,
politikus-politikus nak terus menjadi tikus membaiki labu?
pijak-pijak gambar, fitnah-fitnah, ikut menantu.

kalau macam ni la, sampai bila-bila kita tak sampai-sampai.

Tuesday, December 22, 2009

Miora & Amoi (outdoor)

sesi outdoor adalah termasuk dalam package aku. pilih sahaja tempatnya. haha.











Monday, December 7, 2009

Debat Diraja: Untuk Raja-Raja Menunjuk Kuasa.


eleh.
dah kalah banyak bunyi.
orang kalah memang mcm tu.
mane puas hati.

.............................................................................

usul : Poligami Perlu Disokong.

kerana suami cari pelacur ketika isteri sakit.
kerana seks baik untuk kesihatan.
kerana M. Rajoli astis yang berjaya disebabkan ada dua bini.
kerana Akhil Hay berjaya dengan berbinikan Waheeda Wasini.

.............................................................................

aku pendebat, kau pun pendebat.
aku boleh tahu bila akan kalah dan kau pun mesti boleh tahu, kerana kita dua2 pendebat.
sebab perlawanan itu terlalu jelas untuk kau kaburkan, walaupun kau pendebat.
aku boleh terima kekalahan yang adil, kerana aku juga pendebat.

come on.
jangan jadi bodoh dan memperbodohkan orang lain.
jangan rasa puas bila kau sekat jalan orang lain.
jangan rasa bangga sebab kini kau berhak tentukan keputusan, sedangkan aku masih berdebat.
ia hanya akan menampakkan kau seorang bodoh yang berlagak pandai.
patutlah kau tak ke mana.

..........................................................................

tahniah tuan rumah atas pengajuran yang memalukan.
sebab hulubalang berlagak raja.
sembangnya macam sudah ditawan seluruh kota.
negara sendiri, tapi orang lain yang jaga.

tahniah juga kepada para penjajah dan raja-raja yang lainnya.
usaha jajahan anda berjaya.
mudah sahaja usahanya, kerana kota kami tiada pagar dan tiada pendekar.
pijak dan ludahlah kota paling tua ini.
sebab hulubalang perasan raja itu memang layak dipijak dan diludah.

tapi ingat.
walaupun kota tua ini tiada pendekar, tidak beraja, cuma ada hulubalang perasan raja, kota tua ini masih ada rakyat jelatanya.

masih ada daulatnya.
masih percaya pada tuhan dan agamanya.
masih punya tangan untuk ditadah.

moga langit kembali cerah.
amin.







Thursday, November 26, 2009

Melayu mudah terpedaya.


Melayu mudah lupa.
Melayu juga mudah terpedaya.

Orang Melayu selalu sangka, kalau bercakap bahasa inggeris itu, maka dia adalah makhluk tuhan yang berkedudukan lebih tinggi daripada Melayu lain.
bukan lagi dicipta daripada tanah merah dan markahnya akan dihitung lebih awal di padang mahsyar kelak.

Maka, akan berbelit-belitlah lidah dengan slank dari Amerika.
semuanya kita tukar kepada bahasa penjajah itu.
sampai pelancong-pelancong luar menyangkakan bahasa rasmi di Malaysia adalah bahasa inggeris.

segala benda dan urusan akan menggunakan bahasa inggeris.
kemudian, akan terpekik terlolong konon ingin memartabatkan bahasa Melayu.
marah pulak kalau cina dan india kejang lidah cakap bahasa Melayu.

kemudian, bila baru2 ini pak menteri kata sekolah cina bagus, berpusu-pusu la nak antar anak ke sekolah cina. belajar bahasa cina.
diangkat tinggi2 sekolah cina yang kononnya mampu menghasilkan pelajar berkualiti, tatkala pak menteri yang lain sibuk memperjuangkan sekolah satu aliran.

bagus la.
biar lebih ramai anak melayu bisu bahasa melayu.
anak cina pula semakin jauh dengan bahasa satu Malaysia ini.

.............................................................................

dari dahulu sampai sekarang, anak2 Melayu dah ditarbiahkan tentang kehebatan cina dalam matematik.
Melayu ni lemah dalam matapelajaran berasaskan sains.
minda anak Melayu disekat oleh kebodohan mak bapak mendidik anak2.

cuba lain kali, semburkan ditelinga anak2 tentang genius2 matematik dari keturunan Melayu.
hampir semua Melayu kalau tak silap.
yang dah jadi pelacur itu pun perlu diceritakan juga.
agar jadi pengajaran kepada anak2.

............................................................................

ramai juga orang Melayu yang pandang tinggi meraka yang belajar di luar negara.
lantaklah di negara mana pun, asalkan luar daripada Malaysia.
kerana sistem pendidikan negara ni tak berkualiti.

maka berpusu2lah mak bapak hantar anak India, Indonesia dan Saudi Arabia.
tatkala makin ramai Awang Hitam dan Pak Arab di universiti kita.
sampaikan mat indon kata sistem pendidikan mereka termaju di Asia Tenggara.
buktinya, ramai anak Malaysia di sana.

............................................................................

orang Melayu juga sangkakan begitu senang nak jadi kaya.
labur saja rm2000 atau rm20000, boleh dapat berlipat kali ganda.
yang takde duit sanggup pinjam dari kawan2.
sanggup gadai emas permata.
untuk jadi jutawan segera.

iklannya, cukup sekadar tulis "ini bukan skim cepat kaya"
berduyun2 Melayu terpedaya.
kerana menurut iklannya, ia bukan skim cepat kaya.

anda dapat berpuluh ribu ringgit setiap bulan.
sekejap sahaja anda akan jadi kaya.
maknanya apa?
bukankah skim cepat kaya juga?!
cuma methodnya berbeza.
............................................................................

ada juga yang terpedaya dengan janji2 manis jejaka indon yang memang fasih bertutur kata2 cinta.
lihat sahaja band2 mereka.
lagu cinta yang lebih kurang sama tapi muziknya yang berbeza.

kisah anak dara belasan tahun di Lambok juga sama.
cuma jalan ceritanya berbeza.

begitu juga gadis2 yang cair melihat tubuh gelap yang tegap si Awang Hitam.
dijanjikan duit berjuta, akhirnya terkandas menanti hukuman gantung atau tembak sampai mati.
semuanya kerana terlalu mudah diperdaya.

.............................................................................

haihhh...Melayu yang senang sungguh untuk layu.

sedarkah anda, bangsa lain tertawakan kita.
gelar kita macam2 kerana kita tak ada pendirian.
sebab itu, bila kita suruh mereka belajar dan guna bahasa Melayu mereka taknak.
sebab takde siapa guna bahasa kuno ini lagi.
termasuklah orang Melayu sendiri.

ya, takkan Melayu hilang di dunia.
itu kata2 Hang Tuah beratus tahun dahulu.
ketika Melayu tinggi semangat jatidirinya.
kalau Hang tuah masih ada, tentu akan ditarik balik kata2nya itu.

Melayu layu dengan kehebatan orang lain, bukannya mekar kembang bersama2.
yang lelaki layu dengan wang beribu.
yang perempuan layu dengan janji semanis madu.

p/s : jangan pula terpedaya dengan permohonan maaf dari Chin Peng sudahhhh..








Wednesday, November 18, 2009

MESTI TONTON - PISAU CUKUR (karya agung)


sudah menonton pisau cukur?
belum?!
maka anda adalah golongan yang rugi!!

sebuah cerita yang sudah lama dimimpikan untuk dihasilkan oleh warga Malaysia akhirnya sudah menjadi realiti! dibarisi pelakon2 handalan dengan jalan cerita dan set yang mantap dijadikan resepi dalam penghasilan master piece ini sekaligus meninggalkan jauh karya2 Yasmin Ahmad malahan P Ramlee juga. cerita ini padat dengan lawak jenaka dan sesekali diselitkan dengan pengajaran, sesuai untuk ditonton oleh semua lapisan masyarakat!

kalau anda rakyat Malaysia, sokonglah industri filem nasional!

................................................................................................

sumpah aku tipu.

itulah olahan yang sering diberikan oleh wartawan2 hiburan untuk publisiti murahan filem2 tak berkualiti di Malaysia.
penipuan demi wang ringgit dan networking itu biasa kepada wartawan2 hiburan, mungkin.
dan seperti biasa, rakyat Malaysia boleh dikatakan wajib untuk menonton sebarang filem yang dihasilkan penggiat seni tanah air regardless ianya berkualiti ataupun macam sampah.

kita akan dikatakan tidak patriotik sekiranya menonton filem2 barat.
come on.
jangan jadikan ini sebagai alasan.
ia terlalu tradisional.

filem yang berkualiti, kalau dihasilkan oleh puak Hualapai di Grand Canyon pun, orang akan sokong.
filem ini adalah salah satu cabang seni.
seni ini tidak ada batasan.
kalau dah bodoh tu, semua orang akan kata bodoh.

maka, tektik kuno mengeksploitasi wanita2 cantik dan jejaka2 kacak akan digunakan.
set yang terlalu unrealistic digunakan dan assume rakyat Malaysia ini tuli seni.
dan diselitkan pak lawak yang sudah kekeringan idea itu untuk menambahkan rencah.
lawak2 mengeringkan gusi ditabur2 begitu sahaja.
haha.

rakyat Malaysia ini masih baik.
kita masih menyokong filem2 bodoh dek diperbodohkan oleh media kita yang bodoh.
dan mungkin inilah sebab penggiat2 filem tak sedar diri dan perasan hebat serta syok sendiri ketika menghasilkan filem.
kalau rakyat Malaysia tak tengok, maka tak patriotik.
ni, haa..rakyat Malaysia yang tengok ni, dan pulang dengan hampa, tatkala orang lain tersenyum puas menonton 2012, tidakkah pathetic pula?
anda pula yang menghasilkan secebis karya bodoh ini apa?

...........................................................................................

jadi, wahai rakyat Malaysia, jika anda patriotik, boikotlah filem ini.
agar mereka sedar diri.
demi kelangsungan industri filem negara.

wahai penggiat2 seni tanahair dan wartawan2 hiburan, cukurlah kepala.
insaflah daripada menipu rakyat Malaysia.

dan pulangkan duit saya!!!

Saturday, November 14, 2009

politik sang katak


politik katak bukanlah melompat ke sana sini.
tapi, lebih bodoh daripada itu.

ciri-ciri seekor katak adalah seperti berikut:
kulitnya menggerutu, bunyinya tidak merdu, lidahnya panjang, makanannya lalat.
hijau kusam warnanya.
menjijikkan.

Sekumpulan katak hijau ini membenci katak2 lain.
katak2 lain ini tidak mahu dikenali sebagai katak, tetapi menggelarkan diri mereka sebagai kodok. kerana warnanya tidaklah begitu kehijauan.

ketua katak dan kodok mengembangkan perut dan tekak mereka untuk menghasilkan bunyi yg sangat hodoh.
pengikut2 mereka tanpa usul periksa terus menyahut laungan sang ketua dengan bunyi yang sama. sahut2 sahutan. walaupun tempat mereka jauh antara satu sama lain.
tanpa mereka sedari, mereka sebenarnya sedang memanggil ribut petir dan hujan yang lebat.

anak2 katak dan kodok ini, berudu, yang masih berenang dan tidak tumbuh kakinya sentiasa memerhati dan mempelajari teknik2 yang dewasa.
supaya mudah bila dah besar nanti.
cuma perlu pilih haluan.

kalau nak kuasa, jadilah katak.
sebab dalam keluarga katak ini tak ramai yang berkebolehan.
cukup sekadar pandai berbunyi dengan kuat dan memiliki perwatakan yang bersih suci.
perwatakan sahaja, tidak perlu peribadi.

kalau nak kaya, sertailah kodok.
sekutu kodok, si katak puru, sungguh terkenal.
lagu 'buai laju2 sampai pokok ru' sampai sekarang disiulkan lagi.
juga royalti penjualan cekodok, sempena nama mereka.

wahai berudu, sedarlah.
sebenarnya mereka semua sama.
katak dan kodok adalah sama.
dieja dari depan atau dari belakang pun tetap sama.
katak dan kodok.

yang pasti,
akhirnya katak2 dan kodok2 ini akan disiat2 kulitnya.
dipotong2 kepada beberapa bahagian.
diletakkan minyak bijan dan digoreng hingga garing.
untuk hidangan atas pinggan, ditelan oleh sekumpulan manusia.
kumpulan yang makan apa sahaja.
termasuklah ba alif ba ya.

katak tetap katak juga.
hidupnya tetap di bawah tempurung sahaja.



Thursday, November 5, 2009

IQRA'-bacalah.


popia ini lazat. kerana kulitnya kah? atau kerana isinya?


aku taklah mahir dalam politik ni.

cuma sekadar mengikuti perkembangan.

segala perkembangan itu pula akan dinilai untuk simpanan peribadi.

kebiasaanya.

baru-baru ini berkesempatan bersembang dengan penyokong dan peminat setia PAS.

tgk dari penampilannya sudah tahu dia gemarkan parti yang mana.

tak perlu dengar loghat atau telor bahasanya.

hasil perbualan, aku buat sedikit perbandingan dan penilaian.

yelah, agar kita tidak membabi buta menyondol semuanya.

.................................................................

SEBAHAGIAN penyokong2 PAS adalah tidak matang lansung.

mereka gemar put the blame on others, to make themselves look good.

alaa..macam masa kita budak2 dulu.

contohnya, bila ahli UMNO melakukan rasuah, akan dikecam dan diherdik sekeras-kerasnya.

tapi, bila ahli sendiri atau sekutu mereka melakukan rasuah, diabaikan saja.

tuduh pula UMNO yang fitnah.

sampaikan seorang ustaz (juga orang besar yang suatu ketika dahulu PAS dan apabila sudah pasti tidak dapat sebarang jawatan dalam PAS, berhijrah ke PKR) sanggup mengatakan rasuah seks itu adalah sedekah.

mereka gemar membangkang, hanya kerana nama mereka masih segar digelar 'pembangkang'.

apa sahaja yang dilakukan dengan tag nama UMNO akan dibangkang.

kecuali, wang ehsan pemberian Datuk Seri Najib.

tidak dibangkang, siap puasa 3 hari.

.................................................................

SEBAHAGIAN penyokong2 PAS adalah single-minded.

single-minded person adalah golongan yang paling payah untuk dibawa berbincang.

paling menyakitkan hati dan memualkan.

apa sahaja tok gurunya kata atau rakan2 seperjuangannya kata, itulah perkara yang paling benar dan sahih seperti fatwa daripada majlis agama.

deras anggukannya bila tok guru kata siapa yang sokong PAS akan masuk syurga.

sambil tersenyum mereka membayangkan 7 bidadari cantik sedang menanti.

pemimpinnya juga single-minded.

nak terberak rasanya bila baca Harakah.

"Lim Guan Eng pakai seluar katok- lambang pemimpin merendah diri"

hahahahahaa. dia tu cina. mesti la selalu pakai seluar pendek!

nanti orang UMNO pakai seluar pendek, pasti dalam Harakah akan tertera : "Ahli UMNO berpakaian seksi dan mendedah aurat- lambang pemimpin neraka"

pendek kata, apa sahaja yang dilakukan mereka atau kroni-kroni mereka semuanya baik2 belaka. pakai seluar katok, mereka nampak sebagai merendah diri. ubah suai rumah rm300, 000 melawan anai-anai itu lambang apa? mungkin lambang takut anunya dimakan anai-anai. sebab selalu berseluar pendek.

..................................................................

SEBAHAGIAN penyokong2 PAS adalah tidak gemar membaca.

perlu ditambah sedikit.

tidak gemar membaca bahan bacaan lain selain Harakah.

kerana bagi mereka, akhbar lain semuanya fitnah.

baca Harakah, kemudian semat dalam jiwa.

dipegang dan diikat kuat2 apa sahaja yang ditulis dalam akhbar itu.

bukannya dianalisis. sondol sahaja.

sebab itulah, penyokong PAS yang saya temui, masih ramai tidak tahu bahawa Teressa Kok pernah ditahan ISA kerana menghina Islam. Tapi, yang peliknya, mereka menyokong Teressa Kok ini. kerana daripada sumber yang mereka percayai, betina biadap itu pernah diberi makan seperti makanan anjing oleh orang2 UMNO. itu sahaja yang mereka tahu!

dan yang lebih kelakar, ada yang tak kenal Teressa Kok itu siapa.

pungkok.

kata memperjuangkan Islam.

.....................................................................

nak kata penyokong UMNO semuanya baik pun tak juga.

nak kata orang UMNO semua matang, tak juga.

juga ramai yang tidak membaca.

tapi, bila dianalisis kembali keputusan pilihanraya ke-12, kita boleh nilai kematangan mereka.

kekuasaan UMNO (BN) berkurangkan dek kerana penyokong2 UMNO nampak dan sedar dengan kesalahan dan kelemahan UMNO. bila salah, tetap salah. walaupun kesalahan itu dibuat oleh parti yang begitu disayangi sebelum itu.

maksudnya, mereka yang beralih arah kepada PAS atau PKR ini bukanlah kerana percayakan janji2 parti itu. sebaliknya, mahu memberikan isyarat dan pengjaran kepada UMNO dan BN supaya sedar. inilah kematangan namanya.

.....................................................................

maka, mereka yang matang, tidak single-minded dan rajin membaca akan melakukan penilaian dengan waras.

bukannya membabi buta.

mata sudah silau mungkin. kerana terlalu lama memandang kilauan bulan.

otak pula sudah pening.

dahulu hanya ada satu bulan yang perlu disokong. tapi kini, ada pula bulan terpecah dua. ketuanya, lelaki bernafsu dua.

nikmat dunia.


dadah.
menyebabkan ketagihan dan merbahayakan kesihatan.
kesannya, kepada diri sendiri dan seluruh komuniti.

kerajaan telah mengharamkan dadah dan melabelnya sebagai musuh negara.
namun, industri dadah masih hidup, tidak sudah-sudah.
jutaan ringgit nilainya.
yang tak isap dadah, boleh jadi tukang transit dadah.
majoritinya, gadis2 ketagih duit dadah dan sembang manis penagih2 dadah yang juga menagih dada.

harga dadah sangat mahal di pasaran hitam.
sebab permintaan mengatasi penawaran.
sangat mahal, tapi permintaannya sangat tinggi.
bukanlah bermaksud penagih2 dadah ini kaya raya orangnya. tidak.
tapi sebab ketagih, berapa pun harganya akan diusahakan juga.
buat la mcm mana pun.

maka, merompaklah si penagih.
meragut bagi yang kurang professional.

....................................................................

rokok.
menyebabkan ketagihan dan merbahayakan kesihatan.
kesannya, kepada diri sendiri dan seluruh komuniti.

namun, kerajaan tidak mengharamkan dan melabelkannya sebagai musuh negara kita.
kerana nilai idustrinya juga berjuta-juta.
tidak nampak begitu jahat kalau kerajaan menghisap keuntungan daripada penjualan rokok yg merbahaya ini.
kerana ini rokok, bukan dadah.

maka, untuk menampakkan kerajaan kita prihatin terhadap kesihatan rakyatnya, harga rokok dinaikkan setiap tahun.
ketika pembentangan bajet, yg lain bersorak gembira, perokok-perokok gundah gulana memikirkan kebajikan mereka tidak dijaga.
perokok-perokok juga rakyat dalam 1Malaysia. mereka juga boleh mengundi.
paling bodoh, Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) mencadangkan harga rokok sekotak 20 batang menjadi rm30! mungkin dicadangkan oleh tauke2 kilang rokok kepada persatuan paling bising ini.

baik.
rokok ini satu ketagihan.
perokok-perokok akan membelinya walaupun berapa harga rokok itu.
ketagihan rokok bukanlah mudah untuk dirawati.
bukan dirawat dengan mengeluarkan wang ringgit.

bila sudah ketagih, tetap akan beli rokok.
tapi, nanti harga rokok akan jadi SANGAT mahal.
jalan mudah untuk mengatasinya, dengan menggunakan method yang sama dengan penagih dadah, mungkin.
tidaklah sampai merompak atau samun bersenjata, mungkin ragut atau mencuri.

pokoknya, nak menyelesaikan masalah menghisap rokok kerana kononnya caring, terus menambahkan masalah yang lain pula.
ibarat tikus membaiki labu.
tapi ini tikus bijak yang sengaja rosakkan labu, supaya dapat isinya yang lebih menguntungkan!

..............................................................

mengapa mereka merokok, itu soal lain.
yang pasti, penyelesaian menaikkan harga, tidak akan berkesan.

.............................................................

suatu ketika dahulu, arak dibolehkan kepada umat Islam.
sebelum turunnya ayat mengharamkan arak.

sekarang ini, peminum2 arak dikurangkan bilangannya dengan drastik setelah pengharamannya.
daripada semua orang boleh minum, kepada hanya bukan Islam, artis2 dan ahli2 politik tertentu sahaja.

mungkin method terbaik ialah dengan mengharamkan terus penjualan rokok kepada semua.
ye, mustahil bunyinya.
jadi,
jangan banyak bunyi!







Sunday, November 1, 2009

spank me harder!

rujukan : http://ridhuantee.blogspot.com/2009/11/destinasi-roket-bukan-ke-bulan.html



dulu, nak beli pad mesti sorok2.
dibungkus dengan surat khabar berlapis2.
malu nak beli sebab itu rahsia wanita.
yang aku tahu, kotaknya ade gambar bunga matahari.

sekarang ni, dah tak segan silu.
pembungkusnya bukan lagi surat khabar, tp plastik berwarna-warni.
beli pun dah tak segan2 lagi.
yang belinya wanita, tp yg cashiernya lelaki.
hehe. sambil tersengih membayangkan bagaimana agaknya rupa benda itu berdarah.

adakah wanita sudah kurang sedikit sifat malunya?
tidak kisah tentang kemaluannya lagi?

tp bila difikir2kan balik, pad ini tidak mengapa dijual terbuka.
apa nak malu? itu norma manusia. tidak mengira bangsa dan agama.
betul juga.

kondom?
penggemar2 kondom juga di luar norma manusia.
kondom lambang seks yg selamat atau lambang seks bebas?
makin ramai orang beli kondom melambangkan makin ramai orang mengamalkan seks yg selamat atau makin ramai yg mengamalkan seks bebas?

dulu, ada cadangan agar kerajaan memberikan jarum suntikan percuma kepada penagih dadah untuk mengurangkan HIV. tp dalam masa yg sama menggalakkan penagihan dadah. yela, lagi la mereka suka, dpt jarum free dan dijamin kualiti serta kebersihannya.
mereka pun takut juga kena HIV.

samalah juga dengan kondom.
mak bapak bekalkan kondom kepada anak2.

"kalau dah tak tahan sangat, pakai kondom ye nak. supaya kau selamat"


Saturday, October 31, 2009

Melaka: Dunia Melayu, Dunia Islam. KONON!



Olga Praga, Natalia Laskwoska, Noor Diyana dan si bangla.

melaka, 23 oktober 2009, 3.34 p.m
......................................................................................................

"tauke, kedai ini ada halal ka?"

"halal. we don't serve pork! but we serve arak,"

"kasi coke satu. tak mau cawan,"

.......................................................................................................

bersidanglah pelbagai bangsa mengelilingi satu meja.
tp masih duduk di atas kerusi-kerusi yg berbeza.
ada melayu, cina, india.
malahan, ada warga amerika juga.
tp beliau menggelarkan diri beliau sebagai 'Malaysian-American'.
lantak kat hang la.

.....................................................................................................

"why la u so concern about halal food," tanya lelaki cina itu. giginya kuning.

"yala2. why la? it's just a piece of paper," tambah lelaki india pula. sambil menggayakan tangannya, seolah2 membuka sebuah buku. Al-Quran mungkin. mula2 disangkakan mamak, tp berdasarkan soalan beliau, beliau masih seorang macha. cuma tidak lagi bertambi di dahi.

"heh," ringkas respon Malaysian-American itu. ringkas, tetapi insulting.

......................................................................................................

"setiap orang berbeza. ade yg kisah pasal halal haram ni. ade yg tak. tp Islam ajar untuk jaga makanan kita. because, we are what we eat,"

"hahahahahahaa," ketiga-tiga mereka ketawa.
"lu tarak minum ka? tipu laaa..lu punya gaya aaa..mesti minum punyaaaa!!"

.......................................................................................................

"i am a businessman from New York. some of my clients are Malaysian muslims. Malaysian politicians too. they are muslims, but they eat what i eat. they drink what i drink. they will buy me an expensive drink to get the business! they are the politicians that ask you not to do this and that, according to the syariah law, but they do everything behind you. so, don't listen to them. just do it! you are still young,"

balas warga amerika itu. jelas sifat ke-amerika-annya. sambil mengusap2 gambar isterinya, cina malaysia berumur dlm 30-an dan beliau 70-an.
isterinya; sebab beliau tinggal di Malaysia.

......................................................................................................

"hey, u mau bilik ka? boleh tidur sama u punya awek. jangan risau punya," tawar cina bergigi kuning itu. sambil tersengih, menampakkan lagi kekotoran kesan tar yg terpalit di giginya. kuning dan kotor dan busuk.

"ini malam mau clubbing ka? saya belanja u la. minum sama perempuan! eh, u sudah ada gf la. next time, when u come here, jangan bawak itu gf la. datang satu orang. i kasi free sama u," giliran si india mengemukakan tawaran. berlumba-lumba mereka menjadi tangan yg menghulurkan bantuan.

......................................................................................................

memalukan.

bangsa dan agama lain mentertawakan kita sebenarnya.
salahnya bukan Islam tetapi penganutnya.

celaka juga mereka, selalu berusaha menguji iman kita.
kalau kita tewas, mereka akan ketawa.

.......................................................................................................

"boy, u mau tengok itu 1Malaysia yang betul2 punya?" tiba-tiba.

"u pergi mana2 club at Melaka. Melayu, india, cina bukan setakat duduk satu meja. kita orang kongsi satu gelas! 'main' pun inter-racial juga!"

"hahaha," ketawa si tua amerika itu. terus disimpannya gambar si isteri di dalam wallet.

mungkin di sana juga mereka bertemu menjadi satu.

p/s: teringat pakcik pengayuh beca yg memainkan muzik 'perempuan-jepun-tengah-main' di becanya dengan begitu kuat, melawan bunyi laungan azan Asar. untuk menarik perhatian pelancong2 dan pelacur2 dari serata dunia ke melaka mungkin.

melaka. bandaraya bersejarah.
masih sama seperti sejarahnya.






Friday, October 23, 2009

lawak sungguh.


ramai orang suka melawak.
ramai orang suka mendengar dan ketawa bila ada orang buat lawak.
sampai kita angkat orang yg pandai buat lawak sebagai raja.

lawak ini bagus. buat orang ketawa tak kering gusi.
because laughter is the best medicine.

tapi jangan ingat semua lawak ini ubat.
ade juga lawak yang buat kita sakit.
sakit telinga. sakit hati.

ade lawak dipanggil lawak bodoh.
lawak jenis ini adalah lawak murahan.
memperbodohkan diri sendiri agar ditertawakan orang lain.
orang ketawa sbb kebodohan kau, bukan sbb lawak kau.
tak pa la..asal orang ketawa. kau memang bodoh.

sanggup kau jadikan perut buncit milik kau sebagai lawak.
sanggup kau jadikan gemuk gedempolnya kau itu sebagai lawak.
ye, kau mmg lawak. dah la gemuk, buncit pula.

jangan sampai lawak jenaka kau orang panggil lawak celaka.
LAWAK kalau diterbalikkan menjadi KAWAL.
jadi, biar berpada-pada.


Monday, October 19, 2009

Bahasa Inggeris adalah bahasa kebangsaan kita?

Natalia Laskwoska, dari Poland fasih berbahasa Melayu-Indonesia.

menarik sungguh apabila dia menyangkakan, bahasa Melayu yang beliau tuturkan adalah bahasa untuk orang Melayu sahaja. berdasarkan pemerhatian beliau, Cina dan India, hanya bertutur bahasa ibunda atau bahasa Inggeris sahaja. Kalau ngomong bahasa Melayu pun pelat, dan beliau lebih fasih drp mereka.

di mana2, semua bahasa Inggeris.
iklan, jenama barangan, nama jalan, termasuklah makanan dinamakan dengan bahasa Inggeris.
hatta, Satu Malaysia lebih glamor disebut sbg One Malaysia.

ramai pula Melayu yang bertutur bahasa Inggeris dengannya. maka, bertambah peninglah beliau dengan Malaysia. tapi beliau akan jawab dlm bahasa Melayu. untuk ingatkan Melayu, agar jgn mudah lupa.

rakannya, Olga juga kecewa. duduk di Jepun sebulan setengah cuma. tapi sudah boleh bertutur bahasa Jepun yg asas2. di Malaysia, yg beliau tahu hanyalah dinding, maaf, terima kasih dan Malaysia Boleh!


Thursday, October 15, 2009

wajah ini


tuhan,
kenapa kau jadikan diri ini begini?

kalau ada yg pandang mesti bukan pada wajah
kalau ada yg jeling,
pasti sebab ada yg jelik
kalau ada yg dengar,
itu mesti sebab ada yg sumbang.

aku sampaikan apa yg aku rasa
tidak berniat utk buat kau terasa
mahu kau jadi insan berguna.

kalau buruk wajahku,
pejamlah mata, lihatlah dengan mata hatimu
kalau sumbang suaraku,
tutuplah telingamu, dengarlah suara hatiku
kalau tempang tingkahku,
hentikan langkahmu, jangan ikut perjalananku.






Wednesday, October 14, 2009

di mana kau duit?


semua orang sukakan duit.

walaupun ramai yg konon2 percaya lagu the Beatles
"Money Can't Buy Me Love"

duit bukan segala2nya, tp segala2nya duit.
nak makan, duit.
nak belajar, duit.
nak kawin, duit.
semua duit. sampai tercirit-cirit mencari duit.

ramai juga orang yg tercuit dengan duit.
terutamanya org Melayu.
banyak pantang larang berkaitan duit.
mak aku selalu pesan, nak kira duit jgn malam2. nnt takut orang intai atau dengar bunyi duit kita yang banyak itu. (sbb kita banyak duit syiling je..)
mak aku jugak ckp, bab2 duit ni jgn dibuat main. jgn disebut2.
dengan adik beradik, sedara mara, kekasih pun boleh bergaduh sbb duit.

sebab nama lain duit adalah wang.
bila orang ada duit, maksudnya ada wang atau berwang atau beruang.

wang ini pula sangat wangi.
lebih wangi jika digunakan untuk merewang.
yelah, simpan pun nak buat ape?
buat bersawang?
tp bila dah kurang, mula la terkenang2.

kat sana pinjam, kat situ hutang.
otak dok pikir duit, mata dok nampak duit.
pokok pun kita panggil duit. pokok duit-duit.
ini lebih tepat utk dipanggil mata duitan.

apa2 pun, terima kasih kepada duit.
kerana duit kita belajar bersungguh2. kerja bersungguh-sungguh.

terima kasih juga kepada duit.
kerana duit, kita dapat kenal hati budi orang lain.

sanggupkah untuk berkongsi dengan kita?
dijajanyakah kisah kita yang tidak berduit?
dengkikah dia bila kita pula yang berduit?







Tuesday, October 13, 2009

maling

DISCLAIMER:
artikel ni aku copy&paste dari sebuah blog.
sumpah bukan aku yang tulis dan aku tak pernah mengaku aku yang tulis.
jangan gelar aku pencuri atau malingjohn pula.

Jangan salah sangka dulu, saya sendiri orang indonesia. Saya malu sekaligus sedih dengan persengketaa orang-orang indonesia terhadap yang pikirannya agak dangkal, tapi orang indonesia harus tau ini. Orang indonesia telah dikenal sebagai orang yang aggresiv dan brutal ketika telah berbicara di forum, sering mengeluarkan kata-kata kasar yang merusak nama baik bangsa indonesia sendiri. Maling, anjing, f*** atau apa pun.
Semuanya adalah kesalahpahaman
1. Tentang Pendet : COME ON! Jangan terlalu di bodoh2i media, Iklan itu dibuat discovery channel di singapura. Malaysia sama sekali tidak ikut campur dalam pembuatannya. TAPI MEDIA INDONESIA TERKESAN MENUTUP MATA atau mungkin memang udah tuli, masih saja terus2an bilang kalo itu iklan tourism malaysia. HELLO? yang seharusnya kita marah2i itu ya discovery channel. Jero wacik juga sama gobloknya pake nuntut permintaan maaf dari malaysia. SO IGNORANT! jangan lupa kalau tujuan media adalah mencari uang sebanyaknya! selagi beritanya hot mereka akan terus siarkan walaupun tidak benar!
2. Tentang Polisi Malaysia dan TKI : Baru2 ini keluar video penyiksaaan TKI, padahal video tsb telah dinyatakan tidak benar, orang yang disiksa adalah orang malaysia sendiri. Masyarakat malaysia memang tidak menyukai TKI apalagi yang illegal, namun mereka tetap menghormati masyarakat indonesia pada umumnya. Asal anda tau saja ada 3 JUTA TKI ILLEGAL DI MALAYSIA. Meraka berpakaian norak plus alay, dengan kebiasaan hidup yang ugal2ugalan. Tidak jarang mereka nyambi sbg PSK, penjual narkoba, MALING, RAMPOK, dan buat geng yang meresahkan. Sebagian besar penjara di malaysia di penuhi TKI! maka jangan salahkan kalo mereka bertindak tegas thd TKI ( ingat walaupun tindakan mereka sudah keras dan tegas masih tetap saja ada 3 JUTA TKI ILLEGAL di malaysia, apalagi kalo petugas malaysia bersikap lembek????
3. Tentang kekerasan Majikan thd TKI :tidak perlu dibesar2kan, karena ini seharusnya tidak menggangu hubungan kedua negara. COME ON HAL INI JUGA TERJADI DI INDONESIA SETIAP HARI atau mungkin tiap jam (tapi gak ke ekspose) kalo yg gak percaya silahkan nonton sinetron indonesia! ada banyak sinetron yang bertema ini menggambarkan hal tsb benar2 nyata di kehidupan kita
4. tentang reog dan kuda lumping : ADA 1 JUTA KETURUNAN JAWA DI MALAYSIA di luar TKI. Sebagian besar tinggal di johor. apa salah mereka mempraktekan kebudayaan mereka? ADA BUKTI KALO MALAYSIA MENGATAKAN BAHWA KEBUDAYAAN TSB BERASAL DARI NEGARA MEREKA? TIDAK ADA! lagi2 anda dibodohi MEDIA
5. ARTI KLAIM SEBENARNYA : klaim bukan berarti bahwa budaya tsb BERASAL dari negara si pengklaim. Tapi menunjukan bahwa budaya yg di klaim telah menjadi budaya negara. soal asal muasal budaya tsb tidak jadi soal!! UNESCO SENDIRI TELAH MENGATAKAN BAHWA 1 BUDAYA YANG SAMA DAPAT DI KLAIM OLEH LEBIH DARI 1 NEGARA. KARENA BUDAYA BUKAN MILIK NEGARA TAPI MILIK BANGSA. jadi tidak perlu marah kalo malaysia mengklaim rendang, sate atau kebudayaa melayu dan indonesia lainnya lainnya karena sebenranya kita juga bisa melakukannya!
6. tentang klaim budaya : ADALAH SALAH SATU HAL TERBODOH YANG PERNAH ADA. hal ini benar2 menunjukan bahwa orang indonesia sangat dangkal pikirannya dan gampang di pengaruhi media! orang di luar negeri sedang menertawakan keserakahan dan kebodohan kita!
7. Tentang batik dan wayang : Batik malaysia berasal dari terengganu dan motifnya sangat berbeda dari batik jawa. Wayang malaysia bukan berasal dari jawa tapi dari thailand. BTW thailand tidak pernah mempermasalahkan ini! mereka lebih matang dalam berpikir!
8. TTG rasa sayange : Lagu rasa sayang telah ada di malaysia sejak awal 1940an!! dan lagu ini telah menjadi lagu rakyat! lagipula rasa sayange adalah lagu anonim! tidak ada salahnya mereka memakai lagu itu! toh malaysia tidak mengklaim lagu tersebut! ADA BUKTI KALAU MALAYSAI MENGKLAIM? TIDAK ADA! lagi2 media membodohi anda!
9. Tentang sipadan dan ligitan : tanyakan saja kepada world court yang memenangkan malaysia! mereka mungkin sudah mengetahui kedangkalan kita!
10. Tentang ambalat : Saya yakin orang yang duduk di kantor pemerintahan sana sudah cukup berpengalaman dan pintar ttg masalah sengketa! biarlah masalah ini diselesaikan kedua pimpinan negara.
saya juga mau memberi tau sesuatu :
1. Tau tempura? ya makanan jepang. Tapi taukah anda tempura dibawa dan diperkenalkan oleh orang portugis? nama aslinya adalah tempora! tempura telah menjadi makanan jepang namun portugis tidak pernah mempersalahkannya! karena mereka tidak dangkal seperti kita! mereka tidak ada waktu untuk beteriak di jalan, berdemo spt orang gila, dan membakar bendera.
2. Tau sepak takraw? sepak takraw berasal dari thailand! nama aslinya adalah tuck-rouw! tapi thailand tidak pernah mempermasalahkan malaysia yang memasukkan sepak takraw kedalam iklan promosi wisata!
SO PLEASE INDONESIANS! PLEASE BE SMART, MATURE, dan SOPAN! tunjukan bahwa kita masyarakt beradap! jangan gampang di ombang ambing media!
FYI ada ratusan ribu masyarakat keturunan bugis, banjar, minang dan palembang dan 1 juta keturunan jawa! semua diluar TKI lo! jadi sangat lumrah adanya share budaya!
FYI presiden malaysia saat ini adalah keturunan bugis!
FYI, istilah ‘melayu’ atau ‘malay’ di malaysia mencakup semua suku yang austronesia (termasuk orang filipino,sumatera,dan jawa) yang beciri kulit sawo matang spt kita! jadi jangan aneh kalo reog di katakan menjadi salah satu kebudayaan melayu! jangan aneh juga kalo misalnya anda datang ke malaysia anda akan dianggap seorang malay (walaupun sebenarnya anda mungkin orang batak atw madura!)
pesan utk para nationalist yang idiot dan brutal : pelajari lagi kebudayaan ASEAN! carilah bukti-bukti bukan media! kalo jalan2 ke luar negeri jangan cuma nyari shopping atau disneyland aja dong, dateng juga ke cultural centre dan museum!
perkaya wawasan anda!
- catatan yang saya terima di email.
RUSLAN ADLI says: 25/06/2009 at 6:24 pm
Sebenarnya orang yg jahat itu ada dan yg baik itu juga ada. Di Indonesia banyak kasus pembunuhan seperti kasus Ryan yg membunuh lebih dari 5 org dan ditanam disekitar rumahnya.Juga kasus mutilasi (kerat anggota badan)yg banyak terjadi di Indonesia.Juga kasus rampok, korupsi, rogol, oborsi, curan, selingkuh dan bermacam-macam kasus jenayah yg bisa ditonton di kaca tv Indonesia seperti rancangan SERGAP,PATROLI,BUSER dan SIDIK yg disiarkan setiap hari. Apakah kejahatan yang berlaku di Indonesia dilakukan oleh orang Malaysia?? Jawabnya TIDAK.
Jenayah ini dilakukan oleh orang Indonesia sendiri tetapi orang Malaysia tidak mengatakan semua orang Indonesia itu jahat. Yg jahat itu adalah siperlakunya itu.Tetapi beda pula sekiranya kasus berlaku di Malaysia, lebih-lebih lagi kasus pembantu rumah yg didera majikan. Orang Indonesia akan menyatakan seluruh orang Malaysia itu jahat. Sepatutnya majikan itu sajalah yg disalahkan, ini sampai PM pun nak disalahkan!! Lihat sajalah berapa banyak orang Indonesia melakukan kejahatan di Malaysia tetapi orang Malaysia tidak mengatakan semua orang Indonesia itu jahat! Yg jahat itu adalah siperlakunya!!.
Apa yg lebih mendukacitakan adalah melihat beberapa kali demonstrasi dibuat dihadapan Kedutaan Malaysia di Jakarta dan amat sedih bila melihat bendera Malaysia dipijak dan dibakar seperti negara Malaysia ini bukan negara berdaulat. Sebenarnya di Malaysia warganya juga boleh melakukan seperti apa yg dilakukan warga Indonesia tetapi warga Malaysia lebih tenang dan matang dengan tidak menghiraukan perangai keanak-anakkan warga Indonesia. Banyak lagi kerja lain yg perlu dibuat drpd berdemo!!

malingsia vs malangsia

Malaysia dan indonesia daripada satu rumpun; rumpun Melayu.
kalau pokok mangga ditanam di Belanda, buahnya tetap buah mangga.
sama rasa, rupa dan bentuknya.
mungkin namanya tak sama.

marah mereka kalau digelar INDON.
tapi mereka gelar kita MALING atau pencuri
apa yang dicuri?
tarian dan muzik2 mereka. haha.

80% tahanan warga asing dipenjara2 Malaysia terdiri daripada warga indon.
atas kesalahan utama iaitu mencuri, rompak, ragut dan samun.
siapa MALING sebenarnya?
tarian, muzik, kain batik, wayang kulit dan lagu yang dicuri Malaysia lebih dipandang mereka.
atau itu tektik untuk mengalih perhatian tentang kejahatan sendiri?

ganyang Malaysia, tatkala negara kau diganyang dan digoncang tuhan?
siapa yang membantu untuk menegakkan kembali negara kau yg tumbang?

tsunami dan gempa bumi.
siapa yang pertama datang menghulurkan bantuan?
sedang beribu warga kau duduk di tepi tebing melihat saja.
sibuk merakam dengan telefon bimbit.
sedang kau mahu hentikan penghantaran pembantu rumah ke Malaysia,
kami tambah pula penghantaran sukarelawan untuk membantu indonesia.
pembantu rumah, bergaji.
sukarelawan, secara suka dan rela.
tapi kau hina pula mereka. kau memang cilaka.

daripada terkorban berperang, lebih baik kau uruskan mangsa2 yang terkorban.
lepas tsunami, kini gempa bumi.
ada dukun di indonesia kata bumi itu sudah disumpah malang; MALANGsia.
dan MALING ini lah yg datang menghulurkan bantuan.

kerana tarian itu kau mahu berperang?
kerana wayang kulit?
kerana gamelan?
kerana lagu Rasa Sayang?
bukankah lagu ini mengajak kita untuk berkasih sayang?

indonesia, usaha kau sia-sia.



sumpah-sumpah


seekor sesumpah boleh berubah warna mengikut keadaan sekeliling
kejap sahaja sudah berubah
sukar nak kata sesumpah ni warna apa

sebab itu namanya sesumpah atau sumpah-sumpah
sampai kena bersumpah baru rakan2nya nak percaya
sbb selalu sangat bertukar warna
sumpahannya pun meragukan kerana gagap2
"err..sumpah-sumpah!"
"se..ses..sesumpah!"

tapi ingat, walaupun kau berubah warna
rupa kau tetap sama
dan kau jangan lupa,
ada satu lagi nama kau yang aku takkan lupa;
cicak kobeng namanya.

milik siapa?


pernah bersembang dengan dua usahawan berjaya
rakan baik kedua2nya
kata mereka racism ada dlm jiwa setiap manusia
tapi ramai yang taknak akuinya
dan kata orang lain racist pula

sempat juga berbicara dengan seorang profesor dari India
warga negara Singapura, namanya biarlah rahsia
juga pening dengan 'mereka'
katanya,
tak tahu mengapa dan apa yang ada dalam darah mereka
hingga rasa bagus dan berkuasa
beliau marah juga kepada kita yang buat2 tak tahu, konon2 tak rasa apa2
ambil sikap 'takpa'
takut nanti dikata racist pula

seorang pensyarah wanita
bijak orangnya, pandai juga berbicara
beliau kata EU itulah lambang mat saleh juga menjaga bangsanya
itu benar sebenarnya
kita kata tak racist sbb tengok mereka dan ikut apa mereka kata
tapi dlm diam, merekalah kepala
sbb racism dlm darah setiap manusia

hah!
siapa kata dia tak racist itulah yang lebih racist sebenarnya
tapi kenapa takut nak akuinya?
tak mengapa
kita racist bukan nak susahkan sesiapa

kau bangunkan bangsa kau, aku dengan bangsaku
ada benda kita bersama
benda lain kita berbeza
tapi jgn sampai pijak kepala

setiap negara dalam dunia ni tuhan dah susun ikut bangsanya
bangsa itu yang membentuk sebuah negara
jepun oleh orang jepun
german oleh orang german
afrika oleh orang afrika
china oleh orang cina
india oleh orang india
tanah melayu oleh siapa agak2nya?

berhijrah pula ke negara orang cari rezeki sesuap dua
dah duduk lama mula perasan negara ini kau yang punya
kalau tak bagi, kau kata kami racist pula
tak demokrasi katanya
mcm yahudi la
kata Palestin itu tanah mereka

jangan terkejut nnt indon kata Malaysia ini mereka punya
sekolah indonesia dah ada
kawasan perumahan haram pun ada
nak halau mereka mintak pampasan dari kita
jaga2,
mereka suka mengaku semua mereka yang punya!






Thursday, October 8, 2009

Malaysia Boleh!


“Mentaliti rakyat kita tak macam negara barat. Mereka lebih maju kerana mereka boleh dikritik depan2. Tak perlu jaga hati pun takpe. Mentaliti mcm tu la bagus,”

Haha.

Mentaliti mcm kau ni la yang tak bagus.

Ape sahaja yang dilakukan oleh barat, adalah bagus.

Is it because they are whiter than us?

Or because they have snow in their country?

Sebab kita, orang Melayu tak cakap lepas atau kritik berlapik, maknanya kita tak bagus?

Maknanya mentality kita tahap rendah?

Mana lebih bagus?

Kita, kritik orang. Dalam masa yang sama, kita jaga hati dan perasaan orang tersebut.

Kita buat dua kerja dlm satu masa.

Orang itu pula dapat dua2; kritikan dan hati yang terjaga.

Berbanding kita kritik sahaja. For the sake of ‘mentaliti yang bagus’.

Apa yang orang itu dapat?

Kritikan? Mungkin dapat.

Itu pun kalau die ada hati nak absorb n digest ape yang kau kate.

Akhirnya, habuk pun tak dapat.

Nak kejar sangat mentality yang bagus tu, menambahkan musuh pulak.

Ingat.

Kita Melayu, beragama Islam dan rakyat Malaysia.

Satu bangsa yang lemah lembut.

Satu agama yang suci bersih.

Sebuah negara di timur.

Ape yang mereka pakai, may not look good on us.

Sunday, October 4, 2009

berkawan biar seribu, berkasih biar satu..


kenalan
baru berkenalan, tak tahu lagi manusia atau syaitan..
atau syaitan bertopengkan manusia..

kawan
sudah kenal tapi belum cukup kenal..
mcm sekawan burung..
banyak, tapi hanya bersama bila ingin terbang di awan..

sahabat
lama berkawan, kini bersahabat dan bersubahat..
paling sukar dijumpa dan dilihat,
tapi mudah bila dah rapat..
paling mudah terasa dan paling susah diduga..
sebab dah rapat, kita lupa nak beringat..
sebab perempuan, kita ditinggal terkulat2!

kekasih
harap kekal berkasih-kasihan..
nanti kempunan, kasihaaan..
dialah rakan, kawan, sahabat dan teman..
kadang-kala dialah musuh dalam pergaduhan..
tapi musuh yang boleh diasuh..

buat kenalanku,
nice to meet you..

buat kawanku,
terima kasih atas gelak tawamu..
teringin juga lihat air matamu..

buat sahabatku,
sudah2 la tu..
maafkan diriku..terasa benar kehilanganmu..
kita buka kitab yang baru..
yang baru,
takkan sama seperti dulu, aku tahu..

buat kekasihku,
i love you..
tak siapa yang tahu, adakah jodoh kau dan aku?
kekalkah kita seiring waktu?
tuhan,
hentikanlah masa ini kalau di masa hadapan aku dan dia tidak lagi ketemu..
tuhan,
satukanlah kami berdua dengan cinta hingga ke hujung nyawa..
dengan hati dan rasa yang sama..
walau wajah berubah rupa..

siapa pun kau kepadaku,
terima kasih untuk itu.





Wednesday, September 30, 2009

angkasawan dan bulan, kartika dan sebatan, malaysia dan F1.


ramai yang mencemuh daripada yang mencerap.
termasuklah beberapa orang cerdikpandai dan ahli2 akademik.
apetah lagi mala'un2 yang hanya tahu membangkang.

sesebuah tamadun akan membuat, mencipta atau menghasilkan sesuatu yang tamadun lain tak mampu atau belum lagi dibuat oleh tamadun2 yang setaraf dengannya.
contohnya, tamadun mesir purba buat piramid, sebab nak tunjukkan kpd tamadun lain yang mesir mampu dan kaya dengan sumber ilmu, material dan kepakaran untuk buat structure sehebat itu.

atas alasan ini jugalah, Tun Mahathir mengilhamkan agar Malaysia memiliki bangunan tertinggi di dunia. kalau ade orang len buat lebih tinggi, Malaysia will remain on map for the tallest twin tower pulak! still tallest, tp dlm jenis yang berbeza. sebab bukan semua negara mampu buat bangunan tinggi, apatah lagi paling tinggi dan lebih2 lagi tinggi, berkembar pula. semua kata dia gila, tp bila berkonyong2 pelancong kenal dan melancong di Malaysia, semua diam.

kita patut berbangga, Malaysia MAMPU menghantar seorang ke angkasa lepas.
tapi, ramai yang kata ia merugikan sebab angkasawan kita hanyalah pelancong angkasalepas.
tak buat apa2, melainkan jenguk2 di tingkap kapal angkasa.
haha. kau main cakap je ni kan?

memang besar kos pelancongan ke angkasalepas itu. tp jgn lupakan pula betapa besar impactnya kepada pembangunan ilmu di Malaysia. sebelum ini, mana ade budak2 sekolah bercita2 nak jadi angkasawan atau astrologist. ramai nak jadi mat rempit je.

-----------------------------------------------------------------------------

kartika.
mabuk2 dan bakal disebat.
haha. padan muka. baru nak insaf dan menagih simpati dunia?
lepas nih, aku jamin, kau akan dapat tawaran berlakon filem2 atau drama2 melayu berkualiti rendah.

tapi yang bodohnya, ade jugak orang Islam yang pertikai hukuman ini.
biar padan muka kartika nih. memalukan bangsa dan agama.

kepada pihak2 yang berwajib, jgn cari artis2 saja untuk publisiti tugas anda.
cari ahli2 politik sekali.
pergilah ke hartamas square, restoran Piccadilly dan Asia Cafe tu. terlalu ramai Melayu Islam yang mabuk terang2an di sana. bila orang jeling2, tau pulak diorang nak marah! beruk!

--------------------------------------------------------------------------------

1Malaysia dan formula one.
hahahahahahahahaha

aku rase Najib dapat idea ni semata2 nak samakan dengan konsep gagasan beliau, 1Malaysia.
asal ada angka 'ONE', sebat je la..hahahaha
One Nation Emcee pun ok gak..
errr...one more thing..pun one jugak..
one, two, three..
silap2, One Utama jadi shopping Complex rasmi untuk Malaysia!

tapi, aku rase idea nih bagus.
reason? to put Malaysia on map.
--------------------------------------------------------------------------

di kampung2, sebelum azan, akan dibunyikan kerantung (tabuh).
sebagai tanda masuk waktu sembahyang.

di bandar2, takde kerantung, tapi terus azan.
sama fungsinya. untuk memberi tahu, mengejutkan orang untuk bangun sembahyang.

kalau tak dibeduk kerantung,
kalau tak dilaung azan,
kita leka dlm jaga.
kita lupa dlm lena.

yes.
create awareness!


Tuesday, September 29, 2009

perempuan


dijadikan sebagai tangan sebelah kiri..
agar hidup bekerjasama dengan tangan kanan empunya lelaki..

tangan, bukannya kaki..
kerana kaki,
yang kiri sentiasa bersaing dengan yang kanan..
untuk jadi yang paling depan..

Tuesday, September 22, 2009

kira-kira

hari raya, hari kita semua.
atau untuk kita yang kaya raya?

Friday, September 18, 2009

1Malaysia: Maybe.

aku rakyat Malaysia.
Kau pun sama.
walau warna kulit berbeza.
walau agama, budaya berbeza.
walau sejarah kita juga berbeza.
tapi, kita semua mengaku dan terlalu ingin menyatakan kitalah rakyat Malaysia.

sampai ade yang kata, tanah ini bukan melayu lagi tuannya. tapi kita semua.
tanah ini milik melayu, india, cina, dan lain2. (maaf tak dapat nak senaraikan semua)
lebih kagum lagi, ramai melayu kini mengakuinya.
hingga ada melayu kata, tanah ini hanya orang asli tuannya, bukan kita. tak tau mana datangnya orang asli itu.
mungkin memang lahir2 terus di sini.
mungkin Nabi Adam itu bukan seorang, tapi turun di merata benua dunia; mungkin.
sebab Nabi Adam turun di afrika sana.
maksudnya, seluruh dunia ini milik warga afrika sebab manusia semuanya ASLI dari sana!
tak hairanlah, ramai warga afrika di bumi Malaysia.

salah juga Cristopher Columbus menggelar semenanjung ni sebagai Malay Peninsular.
ntah mana dia dengar atau tahu perkataan Malay tu, aku tak pasti.
nenek aku tak fasih bahasa inggeris, sebab dia benci mat saleh.tak boleh ajarkan.
ntah la. Hang Tuah dlm Hikayat Melayu pun kau kata kau punya orang.

tapi takpe.
benar, bangsa kau banyak menyumbang kepada Malaysia. tapi, bangsa aku pun sama. kau lebih sikit.
biasalah, banyak juga negara ini menyumbang kepada kau.
tengok tempat asal keturunan kau. bukan di afrika, tapi di mana saja tempat asal kau.
kalau melayu jawa, tgk la indonesia.
kalau lain2, tengok la sendiri. aku taknak tentukan kau berasal dari mana.
nanti kau kate aku racist!
padahal kau bangga kata kau dari sana asalnya. ceh! Racist!

takpe.
sumpah, aku tak kesah la sape punya tanah ni. yang penting kita sekarang 1Malaysia.
kau juga yang kata.
cumanya, aku pelik.
kita bukan hanya berbeza warna kulit, agama, budaya tapi juga bahasa.
kau kata, kau lahir di Malaysia, mak kau pun sama, umur mak kau sama dengan usia Malaysia, kau sudah berpuluh tahun jua di sini, tapi kenapa kau tak reti cakap bahasa orang Malaysia?
kalau reti pun, tahap pelancong asing saja.

baik Malaysia nih. masih selamatkan bahasa ibunda kau. di sekolah pun ada. siap ada sekolah untuk jenis kau lagi. kata 1Malaysia, kenapa sekolah kita ada banyak? berbeza pulak bahasa pengantarnye?

A. "dey, mana asal?"

B. "Malaysia laaa! lu tau ka, gua punya emak belanak sini lo, gua pun belanak sini,"

A. "ooo..itu macam kaa..itu macam kalu, memang you Malaysian la..appa, amma sini lahir,"

B. "yala2.." (angguk-angguk kepala sambil pejam mata)
"lu mana latang punya, Malaysian ka contract kilija punya?"

A. "ceeeiiiiiittttit! saya Malaysian la!"


susahkan, 1Malaysia?
jangan asyik meminta. sekali sekala beri la pulak.
jangan ingat kau saja berkorban untuk negara.
jangan cakap Malaysia sisihkan bangsa kau sebab yang satu lagi dapat hak istimewa.
yang dapat hak istimewa inilah, yang sedia berkongsi apa saja dengan kau semua!

kau cakap kau rakyat Malaysia?
tapi kau cakap bahasa ape?

kau taknak ade yang dapat layanan istimewa, nak semua sama?
samakan bahasa kita.

kau sudah bersedia untuk 1Malaysia?
mungkin.
ceeiittt! poooooodaah!



Friday, September 11, 2009

tahniah, Amerika!

tahniah atas kejayaan kau mengarahkan otak umat manusia untuk mengingati tarikh hari ini, "sebelas September" sebagai "September Eleven". hari yang paling digeruni, terutama kpd yang bukan Islam.

kau ajar umat manusia.
hari ini adalah peringatan tentang peristiwa berdarah, yang mengorbankan ratusan nyawa yang tidak berdosa dilakukan oleh mereka yang berserban putih, atas nama jihad. Islamophobia.

kau didik minda semua, puluhan ribu nyawa yang kau ragut pula atau yang kau bantu untuk ragut itu, sebagai pembelaan kepada kemanusiaan, keadilan atau keselamatan dunia.

tahniah, Amerika!
takziah, kepada kita yang masih menyanjung tinggi mereka!
kita sanjung dengan pengebom berani mati pula!
membenarkan kata2 mereka.

"Orang Palestin ini jahat. Mereka memakaikan bom pada anak2 kecik untuk membunuh tentera Amerika," kata seorang warga Poland.

"Eh, bukan begitu. Mana kamu dapat ini berita?"

"Aku tengok di tv. saluran dokumentari," balas warga Poland, minda Amerika.


sampai hati, Indonesia.

Sweeping Malaysia?

haha. reti juga kau berbahasa Inggeris.
but, before u sweep something, u must know what u are sweeping actually.
yela..takut2 yang disapu itu adalah emas atau intan permata.

marah sungguh kau pada Malaysia.
benci sungguh kau pada empunya tangan yang menyuap kau, mak bapak kau, ahli keluarga, malah kucing dan lembu2 perliharaan kau di kampung halaman, indonesia kan?

ye. rakyat Malaysia mengaku berdosa dan bersalah kerana BEBERAPA bibik Indon didera oleh orang Malaysia. kami mengaku bersalah dan memohon keampunan.

mahukah kau mengaku bersalah dan memohon keampunan kpd SELURUH rakyat Malaysia bila ada bibik Indonesia yang membunuh majikannya, seorang perempuan tua, demi seutas rantai leher?

wajarkah kami rakyat Malaysia membakar bendera Indonesia, kerana warga kau, ratusan bilangannya, merompak dan menyamun di bumi Malaysia? sudah la samun, dibunuh pula mangsanya. kalau perempuan, diragut kesuciannya sebelum nyawanya.
kadang2 selepas nyawanya.

apa yang kau buat, semua bagus dan betul. kerana kau Indonesia.
kau boleh bakar bendera kami, hina negara kami, seolah2 kau lupa di mana majoriti rakyat kau mencari rezeki.
seolah2 kau pejam mata, siapa yang menabur harta di Bandung, Bali dan Jakarta.
seolah2 kau tutup telinga dan tadah tangan kepada siapa yang menghulurkan bantuan dan sama2 mengalirkan air mata tatkala negara kau dilanda malapetaka.

ambillah tarian poco-poco itu.
mengakulah lagu2 rakyat kami milik indonesia.
tuduhlah kami merampok hasil seni indonesia.
aku tak kesah.
itu hanya perhiasan untuk negara Malaysia.

silau mata kau melihat cermin KLCC mungkin. sedang negara kau masih belum mampu untuk cermin dirinya sendiri.
berdengung telinga kau mendengar laungan Merdeka kami. sedang negara kau bergelut untuk memerdekakan rakyatnya dari penjajahan kemiskinan.
pedih hati kau, bila terpaksa menerima bantuan daripada kami. sedang kau mengaku gagah di bumi sendiri.

kau nak sekat penghantaran orang gaji ke Malaysia?
sekat la. sekat punca rezeki puluhan ribu amah indonesia itu.

kau nak halau warga Malaysia dari indonesia?
bayangkan, kalau Malaysia menganjurkan 'Sweeping Indonesia' pula.

Thursday, September 10, 2009

universiti malaya: universiti perkauman?

masjid india,
Lawatan Natalia, Poland.

perhatikan tanda soal di hujung title entry ini ye.
so, it's not a statement. it's a question.

kegiatan pelajar dipecahkan mengikut bangsa.
ade untuk melayu. MAWAR.
ade untuk cina. CC (Chinese Community).
ade untuk india. IC (betul eh IC? Indian Community).
hmm. nampak mcm perkauman.

mmg la ini adalah sebahagian saja drp aktiviti pelajar di UM.
tp, aktiviti di bawah pertubuhan bangsa masing2 ni bernaung di bawah kolej2 kediaman. dan untuk pengetahuan, pelajar UM HANYA akan melibatkan diri dengan aktif jika itu aktiviti yang dijalankan oleh kolej kerana sistem bodoh yang diamalkan oleh universiti tua ini. jika anda ingin bermastautin di kolej kediaman, anda wajib menjadi modal insan untuk kolej. lantak la anda wakil Malaysia ke, wakil benua ke, anda tidak akan diterima kerana TIDAK menyumbang tenaga untuk kegiatan kolej.

jadi, penakulannya begini.
aktiviti kolej berteraskan bangsa. ramai yang menyertainya. maka, ramailah yang menyokong aktiviti berteraskan bangsa ini.
maknanya, UM sebuah universiti yang menyemarakkan semangat bangsa masing2 sajalah? mudah.

maka banyaklah flyers2, notis2 ditampal dan diedarkan kepada semua warga kolej.
flyers dan notis yang tidak menggunakan bahasa melayu mahupun inggeris. guna bahasa rahsia mereka.
___________________________________

kita sudah dipisahkan mengikut bangsa dari kecil lagi. sejak zaman sekolah.
di universiti pun nak dipecahkan juga. dalam kuliah, usah cakap la. di depan satu bangsa, di tengah satu bangsa dan di belakang satu bangsa lain. habis menerewang la bau2 hamis dan hancing dari depan ke belakang.

mungkin ini sebabnya, pelajar2 yang duduk di belakang, gagal.

tak dapat nak pecahkan mengikut fakulti, kita pecahkan pulak ikut persatuan2 pelajar.


dari kecik sampai tua, kita sudah belajar dan faham benar dengan budaya kita.
kenapa tidak, bila sudah masuk universiti, belajar pulak budaya bangsa lain.
agar kita peka dengan budaya oarang lain.

jangan jadi mcm Ronnie Liew yang konon arif bab2 Islam dan Melayu.
boleh jual arak kerana peratusan alkohol rendah.
boleh minum, asal tak mabuk.
eh, Ronnie, kau mabuk ek?

apa kata kita tukar?
hapuskan MAWAR, CC, IC.
atau melayu pilih nak masuk CC atau IC.
Cina masuk IC atau MAWAR.
India masuk MAWAR atau CC.

barulah 1Malaysia.

"john, apa itu kurma?"


"owh. kurma tu mcm siput sedut. yang mak kau sedut hari2 tu,"
adoi. hari2 ade iklan Yusuf Tayyub. takkan tak tau2 lagi kak oi..

"puasa boleh isap rokok ka?"
tak pe lagi..sebab mungkin agak mengelirukan. asap bukan makanan dan tidak mengenyangkan. kalau orang bakar sampah atau kite duk tertonggok dpn stall ikan bakar kat bazar ramadhan, takkan tak leh napas kot? masih boleh diterima pertanyaan itu. sbb kadang2 aku pun macam nak anggap je isap rokok tu tak batal pose. tapi SUMPAH aku tak pernah la wat camtu.
sangap.
tapi, isap rokok tembakau luar tu kompem batal pose. ganti dua bulan berturut2 lak hukumnye. jadi, tahan je la ek.

hmm..
kau duk Malaysia dah lebih 20 tahun. mak abah kau, dah sama umur ngan Malaysia merdeka pulak. tapi kau punye kebebalan mcm baru je duk ngan orang Melayu dan Islam.
adakah kau tak tahu atau tak ambik tahu atau kau memang tak nak peduli dan pertanyaan kau kat aku tu adalah sekadar permainan politik 1Malaysia?

aku tau pantang larang keturunan kau.
aku tau angka kegemaran kau.
aku tau ape yang sensitif untuk kau.
aku tau adat, budaya dan agama kau.
malah, ade sesetengah daripada keturunan aku menyambut perayaan kau. hingga ada yang sambut sekali perayaan berteraskan keagamaan kau. sampai tahap itu kami peduli dan ambil berat pasal kau. sundal.

kau?
time2 aku nak berbuka la kau berpusu2 mcm orang kebulur nak makan gak. aku takde tempat nak duduk. lepas kau makan, kau lepak2 pulak.
time2 nak berbuka la kau mcm tak sabar2 nak balik jumpa anak bini. mcm dah bertahun tak berjumpa. jalan jem.

aloo, kawan.
sensitif la sket. jangan main sondol je.
kami setuju panggil selesema itu sebagai H1N1, bukan selesema babi, sebab nak jaga sensitiviti kau. babi.

"john, puasa boleh telan itu air liur ka?"

yes. tahniah dan sekalung perhargaan untuk kau.
selamat datang ke bumi Malaysia, bumi kita bersama.

Monday, September 7, 2009

perempuan puaka.

rumah dan mak cik tua.
kota bharu, kelantan.


yahoooooo!
malam masih muda, come on la..
xoxo, lol, xoxo, lol..lol..



"weh, lelaki boleh kuar malam2, takkan kita takleh?
lelaki boleh isap rokok, takkan kita takleh lak?
ape nih? ini diskriminasi namenye!
kitorang pun manusia gak. ini human's rights la. bebas. suka hati,"



haha. ni la ayat yang aku selalu dengar dari mulut perempuan puaka. mulut macam puaka.
nak samakan lelaki dengan perempuan. apa lelaki buat, kau nak buat.


ingat sikit, kau tu pompuan. muda2 nih cantik dan cute-miut la ko nak terkinja2, tergedik2. esok dah tua, menggelebeh sana-sini sampai ke lutut, cuba la kau gedik2. mampus kene lempang.

tak pulak bermaksud, time muda ni kau boleh terkinja2. tak.
sbb nanti kau terbiasa. muda2, kau terkinja2 ramai laki suka.tapi itupun dari jenis yang sama, spesis yang serupa. beruk kinja. laki suka pun sbb kinja2 kau tu. bile kau dah tua ganyut, tak larat nak terkinja, hilangla suka tu. kau jadi la tinja (tahi).


tak juga bermaksud, lelaki boleh terkinja2. tak.
buruk juga rupenye. tapi, at least, lelaki ni sedia maklum perangainya.
laki lambat nampak tua. well, life begins at 40.


perempuan, terkinja2, tergedik2 untuk apa? menarik perhatian sang teruna.
menarik perhatian untuk apa? lelaki bila dah tertarik perhatian, ade la bendanya yang ternaik.
itu aje sebabnye. nah, ini pengakuan seorang selaki, kalau kau tak percaya.
sebab itu lelaki digelar 'sang teruna'. mcm sang bedal. bedal je la gadis2 yang terkinja2 minta dibedal itu. lazat juga.


dan lelaki bila sudah membedal takkan menyesal dan tak rugi ape.
kami tidak boleh ditebuk tupai.
lain la tupai itu, tupai raksasa. dan lelaki itu hanyalah sebiji durian belanda. nama seperti durian. raja buah. tapi rupanya, duri durian belanda ni lembut dan tidak merbahaya. isinya juga lembut. mudah bagi sang tupai menerobos pada tempat yang tak sepatutnya.
eh! tapi, itu cerita lain.


kalau perempuan dan lelaki itu sama dan serupa, kenapa tuhan jadikan adam dan hawa?
hawa dicipta dari tulang rusuk adam pula.

kalau perempuan dan lelaki itu sama dan serupa, kenapa apa yang kau ada, aku tak ada?
kenapa ape yang aku ada, kau pula tak ada?


kau masih rasa sama dan serupa?


suruh abah kau kawen ngan jantan!

p/s: gambar di atas hanya hiasan. tidak ada kaitan dengan cerita. makcik itu sangat baik.