hehe

Tuesday, October 12, 2010

Singa-poor

ramai ca ya nun alip kat Malaysia ni memperlekehkan negara sendiri.
tak habis-habis nak bandingkan dengan singapura.
tak kurang juga ada orang kita pun sama.
taksub sangat dengan kemajuan negara sempit tak cukup tanah tu.

..................

aku pernah mengikuti program anjuran ASEAN.
satu malam tu, peserta dikehendaki membuat persembahan kebudayaan mewakili negara masing-masing.
ada zapin,
ada tarian pendet indonesia,
tarian siam (pakai jongkong 2 kilo atas kepala tu dengan kuku panjang melentik).
dan wakil singapura, berpura-pura memetik gitar sambil menyanyikan lagu inggeris.
haha.
tiada budaya.
adaptasi budaya amerika.
haha.

nama mereka?
Melissa, Josephine, Alex.
sesuai la. sebab mereka tidak lagi bertutur dalam bahasa ibunda mereka.
kebanyakannya dah tak tahu langsung.
kata mereka, sebab sistem pendidikan di singapura tak ajar bahasa ibunda mereka.
bahasa rasmi adalah bahasa inggeris.
cumanya, yang aku pelik, English mereka tidaklah bunyinya macam mat saleh cakap.
masih pekat 'lah, wo, maaa' mereka tu.

ada juga yang namanya Mat Bin Din (nama sebenar) dengan bangga mengaku tidak tahu bertutur bahasa Melayu lagi.
kesian.
dengan nama begitu, kulit cokelat, hidung bulat penyek, tekak sambal belacan, tapi tidak tahu cakap Melayu.

..................

tak tahulah apa yang nak dibanggakan sangat.
peserta sukan pun beli dari China.
murah sangat kerakyatannya.
"siapa pandai main ping-pong, sila isi borang ini"

..................

hmmm..
rupa-rupanya, kita beri apa yang mereka tak nak.
takpe.
lepas ni, kita hapuskan identiti kaum masing-masing.
takde lagi sekolah jenis kebangsaan ni.
kita tengok mengamuk ke tak mereka ni.
kata nak ikut singapura.

bagi Melayu tak sedar diri ni,
kita robohkan masjid-masjid semua.
leburkan masjid besi tu skali.
jadikan lot-lot rumah kedai tu masjid, macam singapura.
azan pun bisik-bisik sahaja.
kata nak macam singapore, meh?

.............

ya.
meraka kaya dari kita kalau dirujuk pembangunan materialnya.
tapi mereka jauh lebih miskin kalau dirujuk kepada pembangunan modal insannya.
bukankah lebih baik kalau kita kaya kedua-duanya?

10 comments:

sri tribuana said...

Salam perjuangan bro,

Teruskan menulis. Anda sangat bijak 'Pukul anak, sindir menantu.'

cucunenekkebayan said...

sri tribuana: salam. terima kasih atas kata semangat itu. tidak kurang juga dengan penulisan anda. genre kita sama. hehe

anonxanon said...

spore jiran yang terok...xsuker spore.....

anonxanon said...

spore tiada budaya asli

cucunenekkebayan said...

anonxanon: ehhh. tak baik ckp mcm tu. kitakan melayu. kita kena sentiasa berbuat baik kepada sesiapa pun, walau makbapak kita diludah tepat ke muka.

hus.symphony said...

betul jugak tu . mostly singaporean ni x sedar diri , kononnya jadi mat salleh celup kot .

t-qah said...

bravo2!!!

sila bagi kawan si lelaki bumiputera yg senegeri aku itu baca.

anonxanon said...

tapi mostly semua orang bangger datang spore...lagi2 yang ader heritage spore...mostly akan cakap, duit dabel kot...aper makner dabel kalau melayu sendiri jadik hamba kat tanah air yang dulunyer milik sendiri?.....

cucunenekkebayan said...

t-qah: oh. mamat mate sepet tapi berstatus bumiputera tu? tuih. dia tak sedar abg dia, kakak dia belajar sebab status tu. dia juga yg citer makbapak dia mengaku iban semata2 nak status bumiputera tu. tak untung lagi duk malaysia? orang asli mcm dia, kalau campak kat singapore, jd tukang mop lantai je la.

anon: alah. melayu kat sana nak sedapkan hati sendiri je. kesiannn

zan-get-sue[change_the_world] said...

dude it was so true!!!!i've came across a s'pore malay girl blog lah,and u know what...she said that aaa
she's a malay but she's more convertible speaking in english u know....
so i was just like what the Fish?!!!
i was like...hey...ur mouth stinks like belacan...u said aa u speaks english better....really aa my dad said to me aaa....malay sporeans are so damn high nose u know...eventho just live in a condem flat....they thinks that they are better u know~!


KOMENTAR DIATAS DITULIS DENGAN BAHASA SINGLISH......PERLUKAN BANTUAN SILA HUBUNGI 014-SINGLISH-12
ahahaha