hehe

Thursday, September 10, 2009

"john, apa itu kurma?"


"owh. kurma tu mcm siput sedut. yang mak kau sedut hari2 tu,"
adoi. hari2 ade iklan Yusuf Tayyub. takkan tak tau2 lagi kak oi..

"puasa boleh isap rokok ka?"
tak pe lagi..sebab mungkin agak mengelirukan. asap bukan makanan dan tidak mengenyangkan. kalau orang bakar sampah atau kite duk tertonggok dpn stall ikan bakar kat bazar ramadhan, takkan tak leh napas kot? masih boleh diterima pertanyaan itu. sbb kadang2 aku pun macam nak anggap je isap rokok tu tak batal pose. tapi SUMPAH aku tak pernah la wat camtu.
sangap.
tapi, isap rokok tembakau luar tu kompem batal pose. ganti dua bulan berturut2 lak hukumnye. jadi, tahan je la ek.

hmm..
kau duk Malaysia dah lebih 20 tahun. mak abah kau, dah sama umur ngan Malaysia merdeka pulak. tapi kau punye kebebalan mcm baru je duk ngan orang Melayu dan Islam.
adakah kau tak tahu atau tak ambik tahu atau kau memang tak nak peduli dan pertanyaan kau kat aku tu adalah sekadar permainan politik 1Malaysia?

aku tau pantang larang keturunan kau.
aku tau angka kegemaran kau.
aku tau ape yang sensitif untuk kau.
aku tau adat, budaya dan agama kau.
malah, ade sesetengah daripada keturunan aku menyambut perayaan kau. hingga ada yang sambut sekali perayaan berteraskan keagamaan kau. sampai tahap itu kami peduli dan ambil berat pasal kau. sundal.

kau?
time2 aku nak berbuka la kau berpusu2 mcm orang kebulur nak makan gak. aku takde tempat nak duduk. lepas kau makan, kau lepak2 pulak.
time2 nak berbuka la kau mcm tak sabar2 nak balik jumpa anak bini. mcm dah bertahun tak berjumpa. jalan jem.

aloo, kawan.
sensitif la sket. jangan main sondol je.
kami setuju panggil selesema itu sebagai H1N1, bukan selesema babi, sebab nak jaga sensitiviti kau. babi.

"john, puasa boleh telan itu air liur ka?"

yes. tahniah dan sekalung perhargaan untuk kau.
selamat datang ke bumi Malaysia, bumi kita bersama.

5 comments:

deanna said...

hahaha.. tepat sekali syg..
u pndai interpret ape yg i xpuas ati.. hehe.. lenkali kte borak2 lagi cm td..

deanna said...

tapi kn syg..
ape perkaitan beca ngan kurma ek?

rama2hijau said...

haha..nak test diorang tau tak beca tu ape..

bapak said...

racist gak ko pnye blog...ahaah..
good2...

seliparjamban said...

setuju!!universiti malaya universti racist..
msk je cni ak sgt culture shock..
ak ramai membe race laen dulu..tp bile msk cni ssh gile nk rapat ngn bdk race laen..
PS: blog ko xde gamba2 ktorg camne nk slalu bkk..hohooo